⇒ Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
|
❒ KROK PO KROKU
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij formularz "Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego".
- Pamiętaj o:
- uszkodzonym dowodzie osobistym,
- ważnym paszporcie lub innym dokumencie potwierdzającym tożsamość (do wglądu).
- Udaj się do dowolnego urzędu gminy/miasta i dokonaj zgłoszenia.
- Odbierz zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
❒ WYMAGANE DOKUMENTY
- Wypełniony i podpisany formularz "Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego".
- Dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu).
- Ważny paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
❒ OPŁATY
❒ MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU
- Dowolny urząd gminy/miasta.
❒ JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
- Dowolny urząd gminy/miasta w którym złożono zgłoszenie utraty bądź uszkodzenia dowodu osobistego.
❒ TERMIN ODPOWIEDZI
❒ TRYB ODWOŁAWCZY
- Brak – czynność materialno – techniczna.
❒ UWAGI
- Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie,
osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. http://epuap.gov.pl/wps/portal
http://epuap.gov.pl/wps/portal
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
- Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu w formie dokumentu elektronicznego – zaświadczenie o utracie
lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
- Dodatkowo, w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego w formie elektronicznej, posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek
przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do organu, do którego skierował zgłoszenie.
- Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
- Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych
zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.
- Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację
jego posiadacza należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.
❒ PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.).
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 391 ze zm.).
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2014r., poz. 1114 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach
wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2015 r. poz. 212).
❒ WYMAGANE ZAŁĄCZNIKI
- Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
❒ ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA
|
|
|